Des de la pèrdua del sistema democràtic i de llibertats després de la guerra civil, la seua recuperació ha estat un anhel de bona part de la ciutadania del nostre país. Anhel que va portar a temptatives que una rere l’altra van anar fracassant, anhel ofegat per la brutal repressió que va anar esborrant del vocabulari les paraules i expressions més habituals en una democràcia. El desig de recuperació d’un sistema democràtic sols va ser possible després de la mort del dictador (de Franco). Quasi tots coneixem els personatges de la política estatal que van posar cara i van protagonitzar aquests temps, d’altra banda gens fàcils. Però…. què va passar als nostres pobles, a la nostra comarca? Què va portar determinades persones, que en majoritàriament no havien conegut més que de referència un sistema democràtic, a participar o constituir organitzacions cíviques, polítiques, sindicals, empresarials, dedicant el seu temps, coneixements i, de vegades, arriscant la seua seguretat personal i de la família? Quin era el context econòmic, polític i social en el qual es van desenvolupar els esdeveniments? Quines expectatives hi havia d’evolució dels esdeveniments?
A aquestes i altres preguntes es pretén trobar resposta des d’aquestes Jornades que organitza l’Institut d’Estudis de la Vall d’Albaida.
A la voluntat de conèixer què va passar, sense mitificar, idealitzar ni demonitzar, mirant les coses amb els ulls de la dècada dels 70, cal afegir que volem retre un homenatge a les persones que amb el seu treball i esforç van protagonitzar des de qualsevol ideologia, sector social o econòmic, la recuperació d’un sistema democràtic.
Un programa tan ampli com el que ací es presenta no hauria estat possible sense la col·laboració desinteressada de moltes persones que han organitzat des de la seua localitat els diferents actes. A totes elles i a les entitats públiques i privades que, amb el seu suport han fet possible aquestes Jornades, el nostre agraïment.
Joan Bravo Escuriet Josep Calatayud Beneyto
Coordinador de les Jornades President de l’IEVA
Patrocinen:
Col·laboren: Universitat de València, Caixa Popular, Institut Ramon Muntaner, Diputació de València, Grup d’Estudis històrics sobre les Transicions i la Democràcia, Cine Club Utiye, i ajuntaments de l’Olleria, Albaida, Bocairent, la Pobla del Duc i Llutxent.